💢 قهوه‌خانه آق‌اَبو

قهوه‌خانه‌ای بود در حدود هفتاد هشتاد سال پیش در سر قبرسون (مجاور بازار حراجی ها و کوچه نن‌عباس فعلی در خیابان ارم) که دلالان و بنایان و معماران و شاطران در آن جمع می‌شدند و هر کسی با این صنوف کاری داشت بدانجا مراجعه می‌کرد. مثلا کسی بنّا می‌خواست برایش بنّا می‌فرستادند. یا کسی شاطر […]

قهوه‌خانه‌ای بود در حدود هفتاد هشتاد سال پیش در سر قبرسون (مجاور بازار حراجی ها و کوچه نن‌عباس فعلی در خیابان ارم) که دلالان و بنایان و معماران و شاطران در آن جمع می‌شدند و هر کسی با این صنوف کاری داشت بدانجا مراجعه می‌کرد. مثلا کسی بنّا می‌خواست برایش بنّا می‌فرستادند. یا کسی شاطر می‌خواست از دلال آنجا سراغ می‌گرفت. یا شاطری دنبال کار می‌گشت به آنجا می‌رفت.
شخصی در آنجا دلال الاغ بود و اگر کسی الاغ می‌خواست به او مراجعه می‌کرد.
(نقل به مفهوم از آقای حاج سید علی‌اکبر سبحانی)
آنجا پاتوق فرش‌فروشان از جمله مرحوم حاج قاسم دخیلی از فرش‌فروشان معروف هم بود. ایشان بعد از کارشان در قصابخانه در صبح‌ها، بعد از ظهرها به آنجا می‌رفت.
(نقل به مفهوم از آقای سید اسدالله محسنی)
چون اطلاعات از قهوه‌خانه‌های قم که یکی از صنوف مهم در دوران صفوی تا پایان دوره پهلوی بوده و روابط اجتماعی مربوط به آن‌ها بسیار کم است، این اندک اطلاعات منتشر می‌شود. به امید آن‌که به‌تدریج اطلاعات بیشتری حاصل شود.

سیدمحسن محسنی
۱۴۰۲/۱۲/۱۹