💢 ماه مبارک رمضان

مردم شهر و روستای قم از نیمۀ دوم ماه شعبان، خود را برای استقبال از ماه رحمت، ماه عبادت و ماه پرهیز از گناه، آماده می‌کنند. از چند روز قبل از ماه رمضان مردم به نظافت و پاکسازی خانه‌ها، محله‌ها، مساجد، حجره‌ها، تکیه‌ها، حسینیه‌ها و حتی حمام‌های عمومی می‌پردازند و نظافت و خانه تکانی بیشتر […]

مردم شهر و روستای قم از نیمۀ دوم ماه شعبان، خود را برای استقبال از ماه رحمت، ماه عبادت و ماه پرهیز از گناه، آماده می‌کنند. از چند روز قبل از ماه رمضان مردم به نظافت و پاکسازی خانه‌ها، محله‌ها، مساجد، حجره‌ها، تکیه‌ها، حسینیه‌ها و حتی حمام‌های عمومی می‌پردازند و نظافت و خانه تکانی بیشتر به وسیله دختران دم بخت انجام می‌گیرد؛ چرا که اعتقاد بر این بوده که دختر دم بخت با جارو کردن و نظافت خانه بختش باز می‌شود.
در گذشته مردم سعی می‌کردند مایحتاج ماه مبارک را قبل از آمدن آن تهیه کنند که معمولاً گوشت و حبوبات، انواع شیرینی خانگی، قند و چای و خرما و … بود، و گوشت را به صورت قرمه یا خشک کرده نگه می‌داشتند و در ماه رمضان مصرف می‌کردند.
یکی از رسوم ماه مبارک رمضان در قم ایجاد الفت بین افرادی بود که به سببی از یکدیگر کدورتی به دل داشتند. به همین علت مراسم آشتی و ایجاد الفت قبل از ماه رمضان برگزار می‌شد؛ چون عقیده بر آن بود که اگر کسی روزه بگیرد در حالی که از بستگان یا برادر دینی خود کدورتی به دل داشته باشد روزه‌اش مال شیطان است و قبول درگاه خداوند نیست.
یکی از مقدمات ماه مبارک رمضان در قم اعزام مبلغ و مروّج مذهبی از طرف مراجع تقلید به دیگر شهرها و آبادی‌ها بود و هست تا اصول عقاید و احکام شرعی را برای مردم در ماه رمضان بازگو کنند.
روزه پیشوازی، طبق یک رسم کهن، سه روز آخر شعبان یا حداقل یک روز را به پیشواز می‌روند و روزه می‌گیرند و هم بنا به نذری که از قبل جهت برآورده شدن حاجت مورد نظر دارند در اول و نیمه و آخر ماه شعبان و یا سه روز آخر این ماه را روزه دار هستند.

برگرفته از نامه قم، شماره ۳۱ – ۳۲ (بهار و تابستان سال ۱۳۸۶)، ص ۸۹.
۱۴۰۲/۱۲/۲۲