💢 کهنه‌مانده‌ها کوچه آقا سید اسماعیل پشت تیمچه بزرگ

انتهای تصویر نشان می‌دهد چه بنای ارزشمندی تخریب شده است. چه ساختمان‌های ارزشمندی در این کوچه و کوچه‌های اطرافش به صورت کاملا یک دست و متجانس وجود داشت که متاسفانه تخریب شدند و آپارتمان‌های بلند جای آن‌ها را گرفتند. هر چند برخی خوشبختانه هنوز وجود دارند. اگر این بناها به همراه مسجد و آب‌انبار آقا […]

انتهای تصویر نشان می‌دهد چه بنای ارزشمندی تخریب شده است. چه ساختمان‌های ارزشمندی در این کوچه و کوچه‌های اطرافش به صورت کاملا یک دست و متجانس وجود داشت که متاسفانه تخریب شدند و آپارتمان‌های بلند جای آن‌ها را گرفتند. هر چند برخی خوشبختانه هنوز وجود دارند. اگر این بناها به همراه مسجد و آب‌انبار آقا سیداسماعیل در اطراف تیمچه حفظ و خط آسمان نیز در پیرامون آن رعایت شده بود ای بسا و بلکه به حتم تیمچه قابلیت ثبت جهانی می‌یافت.
افسوس چه ظرفیت‌های پایدار فرهنگی و تاریخی و اقتصادی ارزشمند را با ناآگاهی و خیره سری و سودپرستی آنی از دست دادیم و غفلت‌گرانه دنبال ظرفیت‌های جدید و ناپایدار اقتصادی می‌رویم. از ماست که برماست.
تاق‌نما و تاقچه‌های بالا در بازدید امروز کاملا نابود شده بود. امیدواریم این تصاویر برای پژوهشگران معماری سنتی قم به کار آید.

سیدمحسن محسنی
۱۴۰۲/۱۲/۲۲