🔸در بنیاد قم‌پژوهی بررسی شد؛ 🔸تولید آجر در قم از گذشته تا به امروز

در پانصد و پنجمین نشست بنیاد قم‌پژوهی که با موضوع انواع آجرهای سنتی قم که در دانشگاه طلوع مهر برگزار شد. استاد حاج رضاعزتی‌پور معمار کار سنتی قم به بررسی تاریخ شفاهی ساخت آجر سنتی از گذشته تا امروز پرداخت. رضا عزتی‌پورگفت: ساخت آجر در قم به شکل سنتی انجام می‌شد و ساخت آجر بسیار […]

در پانصد و پنجمین نشست بنیاد قم‌پژوهی که با موضوع انواع آجرهای سنتی قم که در دانشگاه طلوع مهر برگزار شد. استاد حاج رضاعزتی‌پور معمار کار سنتی قم به بررسی تاریخ شفاهی ساخت آجر سنتی از گذشته تا امروز پرداخت.

رضا عزتی‌پورگفت: ساخت آجر در قم به شکل سنتی انجام می‌شد و ساخت آجر بسیار زمان‌بر بود، ولی آجرهایی که درقم تولید می‌شد به لحاظ کیفت عالی بود؛ چون پخت آجر زمان‌بر بود و تولید زمان زیادی می‌کشید تا آجر در کوره پخته شود. تا قبل از اینکه کوره‌ها با نفت بسوزند مواد سوختنی کوره‌ها چوب و هیزم بود.

وی گفت: یکی از ترکیبات خاک آجر خاکستر بود که باعث دوام و محکمی آجر می‌شد. گل آجر نیاز به ورز داشت مثل همین سفال‌ها که ساخته می‌شود خاک آن‌ها بسیار محکم به هم چسبیده است. یکی از دلایلی که آجرهای قدیمی در مقابل سوختن مقاوم هستند در وهله اول به عناصر تشکیل دهنده آن‌ها بستگی دارد. دوم به میزانی که گل آجر با هم ترکیب شده و یک مواد نفوذ ناپذیری را تشکیل داده است.

وی افزود: در گذشته کوره‌های آجرپزی با سوخت نفت کار می‌کردند. تولید کنندگان اجر می‌بایست نفت را انبار می‌کردند؛ چون برای پخت آجر در کوره باید چند روز آتش زیر کوره روشن می‌ماند تا آجر کاملا پخته می‌شد. به همین علت آجرهای قم از بیرون قم مشتری زیادی داشتند.