💠 خاکجای دانشمندی گرانقدر در قبرستان وادی‌السلام: دکتر سید‌جلال مصطفوی کاشانی

✍️ حمید صادقی به دنبال خاکجای شاعره ارجمند شمس کسمایی در قبرستان وادی سلام می‌گشتم که به سنگ گوری برخوردم. بر روی آن نبشته شده بود: “آرامگاه دانشمند گرانقدر دکتر سید‌جلال مصطفوی کاشانی از احیاء‌گران طب سنتی ایران”. در ادامه گزارشی کوتاه از زندگینامه آن مرحوم تقدیم می‌کنم: پدربزرگش حاج سید جعفر مجتهد کاشانی است […]

✍️ حمید صادقی

به دنبال خاکجای شاعره ارجمند شمس کسمایی در قبرستان وادی سلام می‌گشتم که به سنگ گوری برخوردم. بر روی آن نبشته شده بود: “آرامگاه دانشمند گرانقدر دکتر سید‌جلال مصطفوی کاشانی از احیاء‌گران طب سنتی ایران”.
در ادامه گزارشی کوتاه از زندگینامه آن مرحوم تقدیم می‌کنم:
پدربزرگش حاج سید جعفر مجتهد کاشانی است که در کاشان به قضاوت شرعی اشتغال و نیز امامت جماعت امامزاده زید را بر عهده داشت. پدرش سیدعبدالله، قاضی و دادستان بود و ریاست دادگستری کاشان، قم، تهران، همدان و تبریز را بر عهده داشت. وی دیپلم خود را از تبریز با مقام اول کسب کرد. در سال ۱۳۱۴ با رتبه شاگرد اول موفق به اخذ دکتری از دانشگاه تهران شد. وی پس از پژوهش‌های مستمر در طب قدیم جهت تکمیل علم پزشکی احساس نیاز به فراگیری علم شیمی نمود و در سال ۱۳۲۶ در این رشته با رتبه اول فارغ التحصیل گردید. در سال‌های ۱۳۳۵ تا ۱۳۶۵ در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران به تدریس تاریخ پزشکی و طب قدیم پرداخت. و از تیر ماه ۱۳۶۶ ماهنامه دنیای علم را منتشر نمود و از ابداعات دانشمندان این‌مرز و بوم که به نام تمدن غرب ثبت شده بودند مستند و مستدل پرده برداشت. در سال ۶۵ برای ادامه تحقیقات و معالجه به آلمان سفر کرد و در آنجا آخرین اثر خود را با عنوان طب جاویدان به رشته تحریر در آورد که متاسفانه دست اجل مجال تکمیل آن را نداد و در ۱۶ دی ۱۳۷۷ به دیار باقی شتافت و در قبرستان وادی السلام قم به خاک سپرده شد. روحش شاد و یادش گرامی.
برخی از آثار او عبارت‌اند از:
– تجدید نظر در اصول و مبانی طب امروز، ۲ ج، ۱۳۳۳
– استفاده دانشمندان مغرب از جبر و مقابله خیام، ۱۳۳۹
– تصحیح و حاشیه‌نویسی ذخیره خوارزمشاهی، ۴ ج، ۱۳۴۴ – ۱۳۵۷
– مقایسه طب قدیم ایران با پزشکی نوین ۱۳۵۸
– طب سنتی ایران و مقایسه آن با طب نوین جهان، ۱۳۶۰
– دارو مسئله پزشکی قرن، ۱۳۶۷.